آرامگاه پانتئون پاریس – pantheon paris

 و اما مقبره بزرگان یا همان آرامگاه پانتئون ، لوئی پانزدهم پادشاه فرانسه در زمان زمامداریش تصمیم گرفت که کلیسایی را با نام سنت ژنویو (Sainte-Geneviève ) بسازد . در سال 1758 بنای آن را آغاز نمود ودر سال 1789 آنرا به پایان رساند . بعد از وقوع انقلاب کبیر فرانسه که با ایده های لائیکی اوج گرفت، این مکان که نذر کلیسا شده بود و به معبد خدایان مشهور گشته و مکان کلیسای سن ژنویو بود ،تبدیل به مقبره بزرگان گردید . مدتی بعد ناپلئون این مکان را به کلیسا بازگردانید ولی بعدها ( سال 1885 ) مجددا تبدیل به مکانی لائیک جهت دفن بزرگان گردید .

ابعاد این آرامگاه مشهور، متفاوت از سایر ساختمانهای مشابه بوده و 110 متر طول و 83 متر ارتفاع دارد . 425 پله بازدید کنندگان را به راس هرم گنبدی شکل این بنا می رساند . داخل آن به شکل معابد یونانی ساخته شده و چهار ستون بزرگ در زیر گنبد آن قرار دارد که در کنار یکی از آنها فیلسوف مشهور ژان ژاک روسو مدفون است .

 آرامگاه پانتئون پاریس به تمام معنا یک اثر معماری ماندگار به سبک نئوکلاسیک است که در منطه 5پاریس و در قلب منطقه کارتیه لاتن قرار دارد . در اطراف این آرامگاه ، دانشگاه پاریس 1 ( پانتئون – سوربون )  دانشگاه پاریس 2 ( پانتئون – اَسَس ) ، کلیسای سن اتین دو مون ، کتابخانه سنت ژنویو ، شهرداری منطقه 5 پاریس و دبیرستان هانری چهار واقع شده است و از سمت خیابان سوفلُ به پارک معروف لوکزامبورگ منتهی می شود .

بسیاری از بزرگان علم وسیاست فرانسه در زیر زمین قدیمی این آرامگاه مدفون هستند که می توان به : ویکتور هوگو ، ولتر ، امیل زولا ، میرابو ، ژان مولن ( قهرمان نهضت مقاومت فرانسه که در جنگ جهانی دوم زیر شکنجه آلمانها در گذشت ) ، پی یر و ماری کوری ، ژان ژورس ( پایه گذار حزب سوسیالیست فرانسه که در آغاز جنگ جهانی دوم به دلیل افکار صلح طلبانه خود در سوئ قصدی کشته شد و اولین مراسم فرانسوا میتران پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1981 تعظیم در مقابل مقبره ی ژان ژورس در پانتئون بود ) . به دستور ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه ، خاکستر «الکساندر دوما» یکی از بزرگترین نویسندگان فرانسه در نوامبر 2002 درآرامگاه «پانتئون» پاریس درکنارسایرمشاهیر فرانسه جای گرفت و رئیس جمهمور نیز به عنوان عالی ترین مقام دولتی فرانسه درادای احترام به این نویسنده بزرگ شرکت کرد.

در معبد پانتئون پاریس، آرامگاه بزرگان و اندیشمندان فرانسه، مابین تمام قبرهای خوابیده، دو قبر سر پا وجود دارد؛ این دو قبر رو در روی هم ایستاده‌اند، چشم در چشم هم. یکی از این‌ها متعلق به ولتر است، آن‌یکی از آنِ ژان- ژاک روسو.

از وسط گنبد پانتئون یک پاندول آویزان است. این پاندول عظیم حرکت زمین به دور محور خودش را اثبات می‌کند. از آنجا که زمین نسبت به پاندول جسم آزاد است حرکت زمین تاثیری بر پاندول ندارد و نتیجه اینکه پاندول هر ساعت یازده درجه راستای حرکتش می‌چرخد. خلاصه با کمک این ویژگی یک ساعت ساخته‌اند که به آونگ فوکو معروفند. آونگ‏های فوکو برای نمایش به سقف‏های خیلی ‏بلند وگوی‏های فلزی بزرگی نیاز‏ دارند. اینگونه نمایش به ژان لئون فوکو در سال 1851 میلادی برمی‏گردد. او از یک گوی‏ سنگین به جرم 28 کیلوگرم که بوسیله‏ی یک سیم بلند به طول 67 متر از گنبد پانتئون پاریس آویخته شده‏ بود، استفاده کرد.امروزه آونگ فوکو با ارتفاع کمتری قابل ساخت می باشد .



تاريخ : چهارشنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ٦:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : مرتضی شیخ بگلو | نظرات ()

 میدان کنکورد پاریس

در یکی از قسمت های قدیمی پاریس ، و در کنار باغ توئیلری ، در زمینی که توسط پادشاه اهدا گردید ، میدانی زیبا ساخته شد و مجسمه لویی پانزدهم نیز در آن نصب گردید که امروزه میدان کنکورد نامیده می شود . میدان کنکورد در ابتدای خیابان شانزه لیزه در منطقه هشت پاریس قرار داشته و پس از میدان  Quinconcesدر شهر بوردو ، بزرگترین و وسیع ترین میدان کشورفرانسه محسوب می شود .

 این میدان در سال ۱۷۹۵ به شکل کنونی در آمده و میدان کنکورد نامگذاری گردید . در وسط میدان کنکورد ستون زیبایی (ابلیسک) نصب است که این ستون از کاوش های باستانی در خرابه های معبد رامسس دوم ( مربوط به قرن سیزدهم قبل از میلاد ) کشف شده است . ارتفاع این ستون به ۲۳ متر و وزن آن به ۲۲۷ تن می رسد و بر روی آن با خطوط میخی مطالبی به افتخار رامسس دوم نوشته شده است . این ستون در سال ۱۸۳۱ توسط محمد علی نائب السلطنه مصر به شارل دهم اهدا گردید و سپس در سال ۱۸۳۶ در محل کنونی آن نصب گردید . در ماه می ۱۹۹۸ نیز ، یک هرم نوک تیز و طلایی با ارتفاع بیش از سه متر و نیم بر این ستون تاریخی افزوده شد .

 

ابلیسک ، در زبان لاتین به تک ستون سنگی نازک و بلندی با نوک هرمی شکل می گویند که جنبه یادبود از یک شخصیت تاریخی دارد که برای اولین بار مصریان باستان آن را برای یادبود فراعنه ساختند  و آنها را بصورت جفت در ورودی معابد خود قرار می دادند.ابلیسکها نماد خدای خورشید بودند و ارتفاع آنها ازکمتر از یک متر تا ارتفاع بیش از30متر متغیراست. بعدها، به تدریج رومیان این ابلیسکها را به نقاط مختلف دنیا منتقل کردند که بعضی از آنها در جریان جنگهای داخلی نابود شدند و امروزه در دنیا، فقط 30 ابلیسک وجوددارد که 7 تای آن در کشور مصر، 13 تا در شهر رم ایتالیا و 10 تای دیگر در شهرهای پاریس،لندن،نیویورک،استانبول،فلورانس،اوربینوUrbino ،شهرکوچکی در ایتالیا ،شهرکاتانیاCatania در سیسیل ایتالیا،ویمبورنWimborne شهرکوچکی در جنوب انگلستان، آرلسArles شهری درجنوب فرانسه و شهرCaesarea اسرائیل قرار دارد.این ستون در خط محوری و تاریخی شهر پاریس یعنی موزه لوور ، باغ توئیلری ، خیابان شانزه لیزه ، طاق نصرت ( میدان شارل دوگل ) و طاق لادفانس واز طرف دیگر ، خط محوری مجلس شورا و کلیسای مادلن قرار گرفته است .

در اطراف آن ، ۸ مجسمه به افتخار شهر های مهم فرانسه نصب شده است . در وسط میدان چشمه و فواره ای به سان میدان سن پیترو شهر رم ساخته شده است .

پل کنکورد که یکی از زیباترین پل های رود سن است ، میدان کنکورد را به مجلس شورا متصل می کند . در مقابل ، در شمال میدان نیز دوساختمان سنگی منحصر به فرد قرار گرفته که بهترین نمونه معماری قرن هیجدهم فرانسه محسوب می گردد.در این میدان و در حاشیه خیابان رویال ساختمان وزارت دریاداری فرانسه، هتل کریلیون و سفارت ایالات متحده قرار دارد. در سوی دیگر میدان باغ تویلری که به موزه لوور منتهی می شود قرار گرفته است.

یکی از اضلاع میدان کنکورد به میدان دیگری به نام وندوم متصل است در این میدان نیز هتل‌های مجلل ریتز و وندوم و تعداد بسیار زیادی جواهر فروشی مجلل و معروف قرار دارد. علاوه بر این در این دو میدان سالن‌های مد بسیاری از معروف ترین طراحان لباس دنیا و شرکت‌های مشهور مُد قرار دارند.

ماری آنتوانت

با انقلاب کبیر فرانسه ، میدان کنکورد توسط انقلابیون و مخالفان رژیم سلطنتی تخریب گردید و به مکانی برای اعدام تبدیل شد. لویی شانزدهم ، ماری آنتوانت ، دانتون و روبسپیر از جمله کسانی هستند که در این میدان سرهایشان به تیغ گیوتین سپرده شد .

ماری انتوانت در سال ۱۷۵۵ در شهر وین در کشور اتریش زاده شد. ماری آنتوانت، دختر فرانسیس یکم بود و در سال ۱۷۷۰ به همسری شاهزاده لویی درآمد. چهار سال پس از ان لویی به پادشاهی فرانسه رسید و ماری آنتوانت شهبانوی فرانسه شد.آنتوانت یک بانوی اشرافزاده، ولخرج و خوشگذران بود که از روند جامعه آگاهی چندانی نداشت. گفته شده که زمانی که صدای انقلاب فرانسه بلند شده بود وی از کسی پرسید: که مردم چه می‌خواهند؟ آن شخص پاسخ داد: گرسنه‌اند و نان می‌خواهند. و شهبانو گفته بود: اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند!

در کل مردم فرانسه از او بیزار بودند و این بیزاری را در روزنامه‌های بومی آن زمان به نمایش می‌گذاشتند.در کوران انقلاب ماری آنتوانت از برادرش لئوپولد دوم پادشاه اتریش درخواست یاری کرد. با اعلام جنگ اتریش به فرانسه در حال انقلاب، مردم خشمگین در ۱۰ آگوست ۱۷۹۲ به پادشاهی لویی شانزدهم بر فرانسه پایان دادند. خانواده پادشاهی به زندان افتادند و کوشش شاه و شهبانو برای گریز نافرجام ماند و سرانجام در ۱۶ اکتبر ۱۷۹۳ هر دوی آنان به گیوتین سپرده شدند

.

محل نصب گیوتین برای اعدام لوئی شانزدهم و ماری آنتوانت و دیگر اشراف در میدان کنکورد.

 



تاريخ : دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ٩:٥٢ ‎ب.ظ | نویسنده : مرتضی شیخ بگلو | نظرات ()

طاق نصرت پاریس – Triomphe paris

این بنا در میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانزلیزه قرار دارد . در دیوار‌های داخلی و بر فراز این طاق نصرت نام فرماندهان نیرو‌های فرانسوی در جنگ‌های فرانسه با دیگر دولت ها در اعصار مخنلف  نقش بسته است. در زیر این بنا نیز مقبره یکی از سربازان گمنام جنگ جهانی اول واقع شده است. ضمن اینکه یادبود تمام جنگهای  فرانسویان در زیر این بنا و در کف آن در صفحات ویژه ای نوشته و در معرض دید قرار داه شده اند.

این اثر به عنوان مرکزیت  محور تاریخی پاریس در نظر گرفته می‌شود. طاق نصرت در سال ۱۸۰۶ بدستور ناپلئون بناپارت و برای ثبت فتوحاتش ، توسط ژان شارگرین طراحی شده است. در طراحی این بنا اشکال زنان و مردان جوان و برهنه فرانسوی به نمایش در آمد ه که با دست خالی در برابر سربازان آلمانی که سراپا زره‌پوش بوده در حال مبارزه هستند. ارتفاع بنا ۴۹٫۵ متر ، عرض آن ۴۵ متر و عمق این بنا ۲۲ متر می باشد.این طاق نصرت بزرگترین طاق نصرت موجود در جهان است. طراحی این بنا از طاق نصرت تیتوس متعلق به دوره روم باستان الهام گرفته شده است. در زیر این بنا در محوطه بسیار وسیعی شما میتوانید از هنر فرانسویان بهره مند شوید .

جالب است بدانید که :

ویکتور هوگواز محبوبترین نویسندگان زمان خود به شمار می‌آید. این محبوبیت تا حدی به سبب تبعید وی که رنگی افسانه‌ای به خود گرفته بود و به سبب وضع سیاسی او به هنگام جمهوری سوم بود که او را مظهر حکومت تازه معرفی می‌کرد، همچنین به سبب حساسیت و ادراک او در برابر احساسهای بشری که بیشتر با محرومیتها و ناکامیهای بشر ارتباط می‌یافت و به سبب فصاحت بیان که در عین حال از سادگی برخوردار بود و به سبب نبوغ پرثمر و تنوع استعداد. در اشعار خود همه موضوعها را به کار گرفته و از همه لحنها وهمه صورتها استفاده کرده است، از حماسی تا هجو، از مرثیه تا غزل. در آثار هوگو تضاد شب و روز، تضاد روشنی و تاریکی، تضاد نیکی و بدی، تضاد وجدان و بی‌وجدانی پیوسته به چشم می‌خورد. در نظر هوگو مسأله بزرگ مسأله وجود بدی است که در چشم وی به صورت بی‌عدالتیهای اجتماعی ظاهر می‌شود. به عقیده او تنها چاره چه در تاریخ، چه در زندگی فردی ریشه‌کن کردن بدی است و تبدیل اهریمن به یزدان. زندگی ویکتورهوگو به رغم ماتمها و بدبختی‌های خانوادگی و به رغم تبعیدها زندگی موفقی بود، برخوردار از سرنوشتی استثنائی، با مفاخر فوق‌العاده. هوگو مظهر درخشان ملت جمهوریخواه بود. خطابه‌هایش در موارد مختلف انعکاس وسیعی به همراه داشت و هرروز بر افتخار او افزوده می‌گشت. پاریس سالروز هشتاد سالگی او را به طور رسمی جشن گرفت. هوگو در بیست و دوم ماه مه 1885 درگذشت و دولت، اول ژوئن را عزای ملی اعلام کرد. تابوتش در زیر طاق نصرت پاریس برای ادای احترام ملت گذارده شد و پس از آن در پانتئون مقبره بزرگان به خاک سپرده شد.



تاريخ : سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ٦:٥٩ ‎ب.ظ | نویسنده : مرتضی شیخ بگلو | نظرات ()